Strucla drożdżowa z serem i bakaliami

Tradycyjny wypiek staropolski. Dzięki A.E.Stawskiej i jej wspaniałej „Kuchni kresowej z Podlasia” dowiedziałam się, że już trzynastowieczne polskie źródła pisane wymieniają wśród wielu wypieków tajemniczy „tortae” opisywany jako zawijane ciasto z serem w środku i słodzone miodem. Takie strucle drożdżowe ze słodkim nadzieniem serowym były przez stulecia nieodłącznym elementem biesiad. Podawano je, rzecz jasna, na koniec posiłku. Z czasem nadzienie ciasta uległo różnym modyfikacjom i tak obok klasycznej strucli serowej pojawiły się też te makowe, orzechowe, migdałowe... Ten słodki drożdżwy wypiek cieszył się nieustannym powodzeniem. Dziś traktowany jest może troszkę po macoszemu, ale nadal pojawia się w naszych jadłospisach. Powiedzmy sobie szczerze, czy jest ktoś w Polsce, kto nigdy nie jadł strucli? Chyba nie...


Na ciasto:

· 1 kg mąki
· 25 dkg masła lub margaryny
· 30 dkg cukru
· 40 g drożdży
· 8 żółtek
· pół litra mleka
· pół łyżeczki soli
· 1-2 kieliszki miodu pitnego (ewentualnie można zastąpić zwykłym miodem z odrobiną alkoholu)

Na masę serową:

· 60 dkg białego sera
· 4 jajka
· 5 dkg masła lub margaryny
· 10 dkg cukru
· 15 dkg bakalii

Przygotować rozczyn: drożdże rozetrzeć z 3-4 łyżkami cukru, dodać ciepłego szklankę mleka i 30 dkg mąki. Rozczyn przykryć i odstawić w ciepłe miejsce do wyrośnięcia na ok. 1 godz.
Zmiksować żółtka z cukrem, wlać do miski, dodać mąkę i sól, wlać wyrośnięty rozczyn, dodać podgrzane mleko i miód, wszystko razem wyrobić na gładkie ciasto. Jako ostatni składnik dodać miękkie masło i dobrze wyrobić. Ciasto przykryć i odstawić do wyrośnięcia (u mnie: 2 godz.).
Przygotować nadzienie: masło utrzeć z cukrem, dodać żółtka i ser, zmiksować na jednolitą masę. Dodać białka ubite na pianę, wsypać bakalie, delikatnie wymieszać.
Wyrośnięte ciasto podzielić na cztery części. Każdą z nich rozwałkować na prostokąt grubości pół centymetra. Rozsmarować równomiernie masę serową. Zwinąć ciasta w rulon. Włożyć do blaszek wysmarowanych tłuszczem i wysypanych mąką. Wierzch posmarować rozmąconym jakiem\jogurtem\mlekiem i pozostawić do wyrośnięcia na ok. 30 minut. Podrośnięte strucle wstawić do gorącego piekarnika i piec w temp. 180°C przez 35-40 min.
Gotowe ciasto można polukrować, ale jest wyśmienite i bez lukru.
U mnie strucla była tylko jedna, bo zrobiłam z 1\4 składników. Wyszła tak dobra, że nie zdążyłam zrobić zdjęcia całości, bo chłopcy od razu rzucili się do krojenia ciasta na kawałki:)




Posted in Etichette: |

10 commenti:

  1. Majana Says:

    Jejciuuuu jak pysznie wygląda! Takiej strucli to ja na pewno nie jadłam, trzeba to zmienić czym prędzej. :) Lecę do Ciebie na kawałeczek , ok ? ;)
    Pozdrawiam!:)

  2. grumko Says:

    Jako miłośnik serników napiszę, że śliczne są te wstawki serowe w wypieku!!;-)

  3. Glimmer Says:

    Piękna jest! nie jadłam nigdy. Może dzisiaj? :)
    Pozdrawiam!

  4. Mi Says:

    Och, jak ja lubię strucle z serem. muszę koniecznie spróbować tej z Twojego przepisu, bo wygląda wspaniale :)

  5. Konsti Says:

    Kochani, kawalek strucli udalo mi sie zamrozic (wyszla naprawde duza), wiec jak ktos wpadnie z wizyta, to bedzie jak znalazl:) Poza tym odkrywam ze zgroza, ze sa jeszcze osoby, ktore nigdy nie jadly strucli!?! och, jej, trzeba to koniecznie zmienic, zachecam do sprobowania przepisu, mojego czy jakiegos innego, bo strucle sa tego warte:)
    Pozdrawiam cieplo.

  6. Unknown Says:

    o, jaki miąższ piękny. i całość również. cudne.

  7. Mi (RainDrop) Says:

    Serdecznie dziękuję za wzięcie udziału w Tygodniu Kuchni Staropolskiej i wspólną zabawę:)
    Pozdrawiam! :)

  8. Konsti Says:

    To ja dziekuje, w takich akcjach jak Twoja zawsze chetnie uczestnicze:) Pozdrawiam!

  9. Anonimowy Says:

    dzień dobry
    czy do masy serowej nie dodała Pani białek z jajek? [w liście składników pisze 4 jajka nie zółtka]

    p.s. o wiele lepiej by sie pisało, gdyby wszystko było po polsku, ale cóż, Pani strona :)
    pozdrawiam

  10. Konsti Says:

    Dziekuje za wylapanie bledu, w przepisie zabraklo informacji, ze do masy serowej dodaje sie tez bialka ubite na piane. Juz poprawilam, teraz wszystko jest w porzadku.
    Jezeli Pania/Pana interesuja tego typu przepisy, to szczerze polecam ksiazke pani Stawskiej, jest w niej wiele ciekawych informacji i receptur zwiazanych z kuchnia kresowa.
    Pozdrawiam serdecznie.