Piernik razowy (z jabłkami i czekoladą)

W zeszłym roku w ramach eksperymentów przedświątecznych wybróbowałam przepis na piernik żytni i byłam bardzo zadowlona z rezultatu. W tym roku sięgnełam po recepturę na piernik razowy i też jestem zachwycona. Kolejny fantastyczny piernik, do tego całkiem zdrowy! Przepis wyszperałam na blogu Kwestia smaku, a podaję go poniżej z moimi niewielkimi zmianami. Polecam!


.


Składniki: 

• 4 - 5 średnich jabłek 
• 1 duża pomarańcza 
• 3 szklanki maki pszennej razowej 
• 2 łyżki kakao 
• 2 łyżeczki cynamonu 
• 1 opakowanie przyprawy piernikowej 
• 50 g gorzkiej czekolady, drobno posiekanej 
• 1,5 łyżeczki sody oczyszczonej 
• 3 jajka (w temperaturze pokojowej) 
• 1/2 szklanki płynnego miodu 
• 1/2 szklanki cukru 
• 1/2 szklanki oliwy extra vergine 
• 1/2 szklanki gęstego jogurtu naturalnego 
Dodatkowo: 
• skórka otarta z 1 pomarańczy 
• kilkanaście posiekanych suszonych moreli 
• dowolna polewa czekoladowa 

Piekarnik nagrzać do 170 stopni. Jabłka obrać i zetrzeć na tarce o dużych oczkach, odstawić. Pomarańczę zmiksować. W dużej misce dokładnie wymieszać mąkę razową z kakao, cynamonem, przyprawą piernikową, czekoladą i sodą, odstawić. Oddzielić białka od żółtek. Białka ubić na sztywną pianę, odstawić. Żółtka miksować przez około 4 - 5 minut, aż staną się puszyste. Stopniowo wlewając miód miksować dalej przez około 3 - 4 minuty. Wymieszać z jogurtem i oliwą. Przelać do miski z mąką i bardzo delikatnie wymieszać łyżką, następnie połączyć z pianą z białek, a na koniec z jabłkami i pomarańczą. Dodać skórkę pomarańczową i posiekane morele, wymieszać. Wyłożyć do przygotowanej blaszki i wstawić do nagrzanego piekarnika (najlepiej użyć formy keksowej o wymiarach ok. 9 cm x 27 cm, posmarowanej oliwą i wysypana otrębami lub mąką). Piec przez 60 min. (albo do tzw. suchego patyczka). Wyjąć z piekarnika i ustawić na kratce. Po 15 min. wyjąć ciasto z formy i przełożyć na metalową kratkę. Polać polewą, kroić po całkowitym ostudzeniu.

Posted in Etichette: , , |

2 commenti:

  1. Anonimowy Says:

    Fajnie wygląda :) Ja nigdy nie lubiłam pierników, ale od 3 lat piekę na świeta. Co roku inny przepis robię. W tym roku upiekłam piernik stąd http://www.cincin.cc/index.php?showtopic=16809 Tydzień temu przełożyłam go masą z suszonych śliwek i koniaku. Może jutro go już odwinę i spróbuję jak smakuje ? A Twój przepis Konsti zapisuję sobie na kolejny rok.

    I od razu życzę Ci
    Niech magiczna noc Wigilijnego Wieczoru przyniesie Ci spokój i radość. Niech każda chwila Świąt Bożego Narodzenia żyje własnym pięknem, a Nowy Rok obdaruje Ciebie pomyślnością i szczęściem. Najpiękniejszych Świąt Bożego Narodzenia, niech spełniają się wszystkie Twoje marzenia.

  2. Majana Says:

    Cudny pierniczek. Robiłam z jabłkami, był pyszny, a jeśli do tego jeszcze czekolada to na pewno smakuje bombowo!